perjantai 28. toukokuuta 2010
Uusi tulokas
perjantai 16. huhtikuuta 2010
Kuka, mitä, miksi, Reddo Partners!
Hei kaikki ystäväyrittäjät!Kuka? Jani Siivola, ikä 35, kengännumero 46, isä, avopuoliso, rovaniemeläisen 2008 perustetun mainos- ja konsulttitoimiston isä, sosiaalisen median tehosta vakuuttunut.
Mietin mitä Reddo Partners oikein tarjoaa? Ei, me emme tarjoa ihmeitä. Emme mielellämme tarjoa ratkaisujakaan. Mitäs meillä on sitten annettavaa? Tarjoamme hyviä ideoita...ja toteutuksen.
Ensinnäkin täytyy sanoa, että me olemme hyviä siinä mitä me teemme. Toiseksi me välitämme (aidosti) asiakkaasta, haluamme olla osa asiakkaan liiketoimintaa, olkoonkin että maksullisena asiantuntijana. Kolmanneksi haluamme ajatella asioita toisin, ehkä jopa nurinkurisesti. Luovuudeksi sitä voisi nimittää mutta ehkäpä parempi sana olisi "eri tavoin ajattelu". Mitä olette mieltä?
Miksi ystäväyrittäjyys? Tehoa ja uskottavuutta pienen (ja tuoreen) yrityksen näkyvyyden lisäämiseksi. Lisäksi haen uusia ideoita. Sen olen huomannut, että sosiaalinen media ja verkostot mahdollistavat tehokkaamman innovoinnin. Ei tarvitse kaikkea miettiä omassa päässään. Verkostojen voima on mieletön. Verkostoista löytyy myös ystäviä. Oletteko huomanneet, että kun esim. joku henkilö kirjoittaa FB:ssä tietyllä tyylillä ja tietyistä asioista, niin syntyy "virtuaalinen kemia" kahden kirjoittajan välillä? Tuntuu kuin jonkun henkilön olisi tuntenut kauankin. Ilman verkostoja en voisi enää elää :)
Reddo Partners oy opettelee sosiaalisen median hyödyntämistä: Facebook-profiili odottaa julkaisuaan, uudet nettisivut on varustettu blogilla, Twitter-tiliä harkitaan. Maailma on avoin ja poisoppiminen perinteen painolastista on käynnissä. Tulin, näin, sometuin!
P.S. Katselkaapas tarkoin tuleva Suomen YrittäjäSanomat, sieltä löytyy lisää infoa...
torstai 15. huhtikuuta 2010
AN-Cadsolutions
CAD / CAM / CNC / PUU / ATK - Tekniikan palveluitaKauttamme edulliset CAD ja CAM ohjelmistot sovelluksineen, useita alakohtaisia sovelluksia. CNC-jyrsinkoneet, laserskannerit, nivelmittavarsilaitteet, metalliprintterit, kaiverruskoneet, laserkaiverrus ja merkintä koneet.
Tuotteet ja palvelut:
Myynti, koulutus, tuki, konsultointi, rahoitus, puutuotteet, TravelPartnerin GoNice matkat nettimatkatoimistosta, CNC-jyrsintää, alihankintaa, CNC-koneistusta, kaiverrusta, digitointi mittaus palvelut, laserskannaus, CAD/CAM-suunnittelu, 3D skannaus, ATK-palvelut, tietokoneiden huollot ja asennukset, Pixmania viihde-elektroniikka (televisiot, puhelimet, GPS-navigaattorit, kamerat, tietokoneet).
Ohjelmistoja mm. CAD-suunnitteluun, 3D-mallinnukseen, muotoiluun, rakennussuunnitteluun, arkkitehtisuunnitteluun, rakennesuunnitteluun, sisustussuunnitteluun, keittiöiden suunnitteluun, kylpyhuoneidensuunnitteluun, CNC-koneiden ohjaukseen, kaiverrukseen, käänteiseen suunnitteluun (reverse engineering) ja moneen muuhun.
AN-Cadsolutions
Lempäälä
Facebook-sivut
tiistai 13. huhtikuuta 2010
Tervehdys Tulevaisuudesta, hyvä yrittäjäkollegat!
Kuulin tästä mainiosta porukasta ystäväyrittäjältä, Serenitas Oy:n Ritva Rajander-Juustilta. Yksinyrittäjät, olkoot kuinka mainioita hyvänsä, tarvitsevat toisiaan kasvaakseen ja kehittyäkseen. Siksi haluan esittäytyä, jotta tulisimme tutuiksi ja voisimme hyötyä toinen toisistamme ja erilaisista osaamisistamme.Riittää kun muistat, että amatöörit
rakensivat Arkin ja ammattilaiset Titanicin.
sunnuntai 21. maaliskuuta 2010
Ammattitaito ja uuden oppiminen - Paledux Oy esittäytyy


tiistai 9. maaliskuuta 2010
Verkostoitumisen konkretiaa, KontaktiVerkon Ystäväyrittäjät

Yrityksemme KontaktiVerkko Suomi Oy on suuntautunut toimialariippumattoman ja toimivan yritysverkoston kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Tämän verkoston tarkoitus on yksinkertaisesti helpottaa pk-yrityksiä keskittymään omaan ydinosaamiseensa. KontaktiVerkon kautta yritys voi hankkia osaamista mille tahansa osa-alueelle kätevästi yhdeltä luukulta ja totta kai tarjota omaa osaamistaan verkostolle. Yrittäjänä KontaktiVerkossa toimii Kirsi Vuollet. Kirsin näkemys toimivasta yritysverkostosta ajoi hänet perustamaan KontaktiVerkon vuonna 2008 ja nyt verkosto on toden teolla pyörähtämässä liikkeelle. Kuluvan vuoden aikana tarkoitus on tarjota ns. pilottijäsenyyttä kiinnostuneille yrityksille, jotta järjestelmien ja verkoston toiminnan sujuvuus voidaan taata tulevina vuosina.
KontaktiVerkko sijaitsee fyysisesti Lahdessa, mutta toimimme koko eteläisessä Suomessa ja visiomme on laajentaa toiminta koko Suomen kattavaksi. Tällä hetkellä KontaktiVerkkoa pyörittää 3 naisen ydintiimi sekä yksi työharjoittelija, käytämme myös ulkopuolisia tuntityöläisiä tarpeen tullen. Verkoston koordinoimisen ja kehittämisen lisäksi meillä on eritysosaamista myynnistä ja markkinoinnista. Hallitsemme uusasiakashankinnan, kevyet markkinakartoitukset tai esimerkiksi tuotteen/palvelun jälleenmyyntiverkoston luomisen ammattitaidolla. Lisäksi meillä on osaamista erilaisiin markkinointiviestinnän toimenpiteisiin. Toimimme myös aktiivisestioppilaitosmaailmassa ohjaamassa, kouluttamassa sekä näyttötutkintojen arviointitehtävissä.
Friendtrepreneurismissa on nähdäksemme paljon samoja elementtejä KontaktiVerkon toiminnan kanssa. Sosiaalinen media mahdollistaa voittoa tavoittelemattoman yhteistyön entistä paremmin ja tämä helpottaa tietenkin myös uusia liiketoimintasuhteita. Tässä kohtaa on hyvä todeta, että Ystäväyrittäjyys ja KontaktiVerkko täydentävät toisiaan epäilemättä erittäin hyvin. KontaktiVerkko löysi tiensä sosiaaliseen mediaan Facebookin kautta tammikuussa ja ensimmäisiä havaintoja siellä oli Ystäväyrittäjyys. Nyt kun yrityksemme on siirtynyt myös visertämään Twitteriin, ovat odotukset korkealla, mikäli kohtaamiset jatkuvat näin positiivisina
Yrittäminen ja yrittäjä-henkisyys ovat KontaktiVerkon toiminnassa oleellisen tärkeitä arvoja. Näin ollen, onkin mukava huomata, miten muut yrittäjät ja yrittäjänmieliset ovat valmiita laittamaan itsensä peliin yhteisen hyvän vuoksi.Verkostoidu rohkeasti kanssamme!
Koko henkilöstömme löytyy myös LinkedInistä ja toimintaamme voit seurata Facebookissa ja Twitterissä.
Keväisin terveisin
Kirsi Vuollet, Taina Suontama, Terhi Kuisma ja Perttu Ojanperä
perjantai 5. maaliskuuta 2010
Ystäväyrittäjä Serenitas Consulting Oy esittäytyy
Serenitas Consulting Oy tuottaa selkeää tietoa asiakkaidensa sidosryhmien mielipiteistä tutkimuksen ja konsultoinnin avulla. Hyvä tutkimustieto kerätään suunnitellusti ja päätöksentekoa varten. Jos käytät itse yrityksessäsi erilaisia internet-kyselyohjelmia, kannattaa silti keskustella asiantuntijan kanssa siitä, miten keräät juuri tarvitsemasi täsmätiedon ja miten saat vastaajat kiinnostumaan kyselystäsi, puhumattakaan siitä, miten selvität tuloksista sen, mitä ne todella tarkoittavat.
Serenitas sanana tarkoittaa tyyntä tai rauhallista. Sellainen olo pitää päätöksentekijällä olla, kun perusteet ja faktat ovat kunnossa. Se oli myös oma tavoitetilani, kun hyppäsin oravanpyörästä ja aloitin yrittäjänä vuoden 2008 alussa. Takana on paljon vuosia tutkimuksen ja konsultoinnin maailmassa. Omassa yrityksessä pystyn kuitenkin aikaisempaa paremmin toimimaan siten kuin uskon: luottamuspohjaiset verkostot ja sosiaalisen median hyödyntäminen luovat mielestäni pohjan tulevaisuuden menestykselle.
Serenitas Consultingin asiakkaat toimivat varsinkin business-to-business-markkinoilla. Verkostoitumisen avulla voimme tarjota monipuolisia palveluja erilaisiin asiakastarpeisiin. Toiminta on arvopohjaista: kohtuullisuus, aitous, luovuus ja rohkeus ovat tienviittoina.
Omasta downshiftauksesta on poikinut myös tuote-idea, sillä yritykseni järjestää yhteistyökumppanin kanssa kohtuullistamiseen liittyvää koulutusta. Kirja kohtuullistamisesta ilmiönä on tulossa syksyllä. On mielenkiintoista nähdä, mihin tämä tie tulee viemään...
Ystäväyrittäjyys vetosi heti, kun idean Rautasillan blogista bongasin. Tähän joukkoon on kiva kuulua!
Vaihdetaan ajatuksia!
Facebook fanisivut:
Yrittäjä Facebookissa
Kotisivut, jossa myös täydelliset yhteystiedot
Firmablogi
Kohtullistamisasiaa blogissa
perjantai 19. helmikuuta 2010
Some + Mobiili = Evankelista tulee kaapista

torstai 11. helmikuuta 2010
Innostu Itsestäsi, Innostu Myynnistä!
”Mitä hyotyä tästä on minulle?”
YDINTIETOA: ”Tee ainoastaan mitä asiakkaasi haluavat ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Älä tee mitään muuta! Muista, että ainoastaan innovaatiot ja markkinointi tuo uusia asiakkaita.”
Yllä kirjoittamani tekstit ovat uudesta kirjastani INSPIRE ME – Innostu Itsestäsi, Innostu Myynnistä. Myynti on ollut intohimoni yli 30 vuotta. Olen haastanut itseni usein tekemään kauppaa ja tulosta myös epämukavilla alueilla. Esimerkiksi viime vuonna painelin lokakuussa tavalliseksi rivipuhelinmyyjäksi callcenteriin Oulussa suomalaiselle operaattorille.
Minusta tuli 48-vuotiaana Suomen paras Nokia puhelimien myyjä 2009. Voitin kaksi kuukautta kestäneen myyntikilpailun (11-12/2009). Taakseni jai monta sataa myyjää; yksi yhdeksän vuotta alalla toiminut. Jälleen kerran voitin itseni ottamalla haasteen vastaan. Tein myynnin historiaa ja rikoin omia ja jo tehtyjä ennatyksiä. En enää muista kuinka monesti olen sen elamäni aikana tehnyt, mutta tavoitteiden saavuttaminen on aina ollut palkitsevaa.
Innostu sinäkin myynnistä ja myyntityön tekemisestä. Ole hyvä, ja paremmaksi voit tulla. Juuri nyt Suomi tarvitsee rohkeita Friendtrepreneur yrittäjiä, jotka uskaltavat innostua itsestään. Astu esiin, ota haasteita, rakenna myyntiä ja kannusta myös muita tekemään myyntiä kovalla sykkeellä. Herätä sisäinen tahtosi.
INSPIRE ME - Innostu Itsestäsi, Innostu Myynnistä!
Markku Tauriainen
Angelo Fi Oy, Oulu
sähköposti markku.tauriainen@angelo.fi.
puhelin 044-5522 803
tiistai 9. helmikuuta 2010
Yhteistyö antaa aina enemmän kuin ottaa

Kiteytin otsikkoon sen, mistä friendtrepreneurissa on mielestäni kyse. Avoimuus, tiedonjakaminen ja "itsestä antaminen" kannattaa, koska sen saa parhaimmillaan moninkertaisesti muilta takaisin. Se on syy, miksi netissä kannattaa osallistua aktiivisesti itseä kiinnostavien yhteisöjen ja verkostojen toimintaan. Eli miksi minäkin olen mukana friendtrepreneurissa. Kukaan meistä ei ole mitään - yksin.
Tylsä muoto esittelystäni kuuluu, että minulla on kokemusta www-palvelujen suunnittelusta ja toteuttamisesta pian 10 vuodelta ja parista-kolmestasadasta projektista. Sen ohessa opiskelin kasvatustieteen maisteriksi ja luokanopettajaksi sekä päädyin pariksi vuodeksi töihin yliopistollle koulutusteknologian pariin. Väitöskirjatutkimusta teen tiedonrakentelusta sosiaalisen median yhteisöissä. Nykyisin iso osa työstäni liittyykin sosiaaliseen mediaan. Netissä minut tunnetaan myös Lehmätkin lentäis -blogista, ja tänä vuonna bloggaan lisäksi Mopaalin blogissa, jossa pohdiskelen sosiaalisen median hyödyntämistä liiketoiminnassa.
Lienen siitä eriskummallinen "tutkija", että hyödynnän ja kokeilen tutkimustuloksiani samantien käytännössä. Se tarkoittaa sitä, että kun tutkin yhteisöllistä tiedonrakentelua, niin hyödynnän siitä samaaani tietoa suoraan työprojekteihin sekä tuotekehitykseen. Ajan mukana pysyminen edellyttää yhä nopeampia innovaatiosyklejä ja uuden tiedon soveltamista. Se on myös merkittävä kilpailuetu - ja lisäarvo asiakkaille.
Mutta kukaan ei ole mitään yksin. Ilman verkostoitumista ja yhteistyötä jäisin paitsi valtavasta määrästä tietoa, muiden kokemuksia - ja ystäviä. Tieto kuin tieto jalostuu yhteisessä prosessoinnissa, keskustelussa, ja samalla siitä syntyy uusia ideoita ja mahdollisuuksia. Friendtrepreneurin kaltaiset epämuodolliset verkostot tulevat vähitellen yhä tärkeämmiksi kanaviksi myös arkipäivän työssä. Kannattaa olla mukana alusta lähtien!
Ystävällisin terveisin,
Harto Pönkä
Innowise
maanantai 8. helmikuuta 2010
Osaamisen kehittäminen kasvuyrityksissä
Minua pyydettiin pitämään esitys Aalto Entrepreneur Society (AES) ja Aikuiskasvatuksen killan yhteiseen seminaariin 11.maaliskuuta aiheesta osaamisen kehittäminen kasvuyrityksissä. Olin erittäin ilahtunut pyynnöstä, koska olen itse Aikuiskasvatuksen killan kasvatteja ja yrittäjä Aalto-yliopiston Start-Up Centerissä.Päätin kirjoittaa pikaisesti ajatukseni aiheesta tänne blogiin. Aihe on sen verran laaja ja haastava, että ymmärsin hyvin, miksi järjestäjillä oli vielä työn alla seminaariaiheen tarkempi rajaus. Parhaassa tapauksessa saan hyviä kommentteja ja palautetta ajatuksiini, niin voin jalostaa niitä eteenpäin ennen seminaaria.
Osaamisen kehittäminen nähdään (niin pienissä kuin isoissa yrityksissä) usein vaarallisen irrallaan itse liiketoiminnan johtamisesta. Osaamisen kehittäjät, jollainen itsekin olen taustaltani, keksivät mielellään uusia ideoita tukea oppimista, vaikka ei aina ymmärrettäisi, mitkä yrityksen haasteet ja tarpeet itse asiassa ovat. Jos oppimista lähdetään hakemaan irrallaan varsinaisesta liiketoiminnasta ja työn arjesta, käy niin, että opittu ei linkity käytäntöön tai oppimista ei edes tapahdu. Osaamisen kehittämisen lähtökohtana tulisi olla yrityksen liiketoiminnan tarpeet. Ensin tulisi miettiä mitä osaamista liiketoiminnan tavoitteissa onnistumiseksi tarvitaan, ja sitten miettiä keinot, jolla tuo osaaminen hankitaan.
Lisäksi osaamisen kehittämisessä pitää ottaa huomioon taloudelliset ja ajalliset resurssit. Harvassa yrityksessä on varaa hukata aikaa työstä irrallaan olevalle oppimiselle. Oppimisen olisi tapahduttava "in action" ja ”learning-by-doing”. Osaamisen kehittämisen merkitystä ei ymmärretä tai siihen ei osoiteta riittävästi resursseja, jos osaamisen kehittämisestä puuttuu kytkös varsinaiseen liiketoimintaan.
Osaamisen kehittämiseen olisi minusta parempi ottaa laajempi ja strategisempi näkökulma. Osaamisen kehittäminen on liian helppo mieltää vain henkilöstökoulutukseksi. Osaamisen kehittämisen sijaan voitaisiin puhua osaamisen hallinnasta tai johtamisesta. Näkökulmaa voidaan edelleen laajentaa tiedon hallintaan tai tiedon johtamiseen. Näiden käsitteiden avulla osaamista on huomattavasti helpompi tarkastella osana liiketoimintaa. Sen lisäksi että yrityksen pitää oppia jatkuvasti toiminnastaan, yritys voi kehittää osaamistaan rekrytoimalla uutta väkeä, hankkimalla yhteistyökumppaneita, hyödyntämällä verkostoja jne.
Tärkeimpänä osaamisen kehittämisen menetelminä kasvuyrityksissä pitäisin toiminnan jatkuvaa arviointia, ongelmien avointa käsittelyä, osaamisen joustavaa liikkumista, tiedon avointa jakamista sekä tiedon yhteisöllistä tuottamista. Näitä prosesseja voidaan merkittävällä tavalla tukea soveltamalla sosiaalisen median toimintamalleja ja työvälineitä.
Lisäksi täytyy muistaa, ettei osaaminen kehity oikeaan suuntaan, ellei sitä osata ohjata ja johtaa. Osaamisen kehittämisessä tarvitaan myös ymmärrystä oppimisen ohjaamisesta. Siksi olen ilahtunut, että Aikuiskasvatuksen kilta ja yrittäjät ovat löytäneet toisensa. Odotan mielenkiinnolla tulevaa seminaaria!
Julkaistu aluperin Intunexin blogissa 8.2.2010
sunnuntai 31. tammikuuta 2010
Yrittäjyyden asennetta

Aivan ensiksi: pidän Friendtrepreneurin ideaa erinomaisena. Yrittää voi yksin, mutta yrittäjänä yksin pärjääminen onkin sitten jo eri asia. Kiitos minunkin puolestani Rautasillan Eerolle konseptin luomisesta ja siitä, että saan kunnian kirjoittaa tänne.
Olen Uotisen Oskari. Minut löytää Twitteristä, Facebookista, LinkedInistä ja monesta muusta paikasta. Teen tällä hetkellä gradua Kuopion yliopiston (lue: Itä-Suomen yliopiston) kauppatieteiden laitokselle oppivan organisaation edellytysten tukemisesta pk-sektorin asiantuntijayrityksissä. Työni puolesta sitä vastoin toimin opetuksellisia asiantuntijapalveluita tarjoavan Lyyra-plus oy:n palvelusuunnittelijana ja konsulttina. Sivutoimisesti teen pienimuotoista sosiaalisen median koulutusta toiminimellä.
Yrittäjähenkeä ja uusia yrityksiä tarvitaan. Yrittäjyydellä ja pk-yrityksillä on suuri merkitys kansantaloutemme kannalta. Vaikka yritysten määrä onkin Suomessa kasvanut 1990-luvun laman jälkeen koko ajan, on yrittäjäaktiivisuus silti varsin vaatimattomalla tasolla kansainvälisesti vertailtuna. Mielestäni yrittäjyyden tukeminen valtion taholta on kulkenut pääosin oikeaan suuntaan, mutta paljon olisi vielä tehtävää.
Toimiessani niin palkkatyössä kuin tuoreena yksityisenä ammatinharjoittajana olen huomannut, että yrittäjyys ei ole todellakaan vain omistaja-yrittäjyyttä. Mielestäni tärkeämpi yrittäjyyden ”määritelmä” liittyy asenteeseen. Matti Koiranen on tutkinut ja kirjoittanut sisäisestä yrittäjyydestä, jonka hän määrittelee suhtautumisena työn tekemiseen. Sisäisillä yrittäjillä on visio, jonka eteen he ponnistelevat. Heillä on sisäinen palo siihen, mitä he tekevät.
Tapaamani yritysjohtajat – varsinkin omistaja-yrittäjät – ovat olleet valtaosin luovia hulluja käsitteen positiivisimmassa merkityksessä. He ovat nähneet kirkkaana sen tulevaisuuden, johon he johtajana tai yrittäjänä haluavat päästä. Heille esteet ovat olleet korkeintaan hidasteita, jotka on tehty voitettaviksi. Sisäisenä ja ulkoisena yrittäjänä tunnistan itseni edellisestä. En ole antanut nuoruuteni tai kokemuksen puutteen olla esteenä millekään, mitä olen tehnyt. Hulluista johtajista muuten erinomainen kirja on Helena Åhmanin Hullut johtajat.
Sisäiseen, kuten ulkoiseenkin yrittäjyyteen, sisältyy luontaisena elementtinä innovatiivisuus ja muuntautumiskyky. Nykypäivän turbulentissa liiketoimintaympäristössä yrityksen muuntautumiskyky on välttämättömyys. Toisaalta pienen yrityksen resurssit ovat vähäiset, jotta se pystyisi yksin vastaamaan kaikkiin sitä kohtaaviin vaatimuksiin. Verkostoituminen, yhteistyö ja kumppanuus ovat jotain, jonka avulla voidaan saavuttaa lisäarvoa kaikille verkoston osapuolille uusina liiketoimintamahdollisuuksina, innovaatioina ja vertaistukena. Tähän edellytyksiä tarjoaa myös Friendtrepreneur-verkosto.
Auttamisen fiilis ja yhdessä tekeminen ovat tämän vuosikymmenen trendejä!
Tervetuloa kaverikseni, seuraajakseni tai muuten vaan tutustumaan!
EDIT: 1.4. lähtien yritykseni InFlow on löytynyt Kaupparekisteristä. Tutustu palveluihini!
perjantai 29. tammikuuta 2010
Tulevaisuuden ystäväyrittäjä
Tulevaisuuden yrittäjänä olen erittäin kiinnostunut Ystäväyrittäjyys-ideasta. On hienoa nähdä jo ennen yrityksen perustamista, että on mahdollista saada tukea myös muilta yrittäjiltä. Se kannustaa yrittäjyydestä kiinnostuneita ja antaa aivan varmasti rohkeutta perustaa oma yritys. Verkostoitumisen hyödyt jo aivan yrittäjyyden alkuvaiheissa saattavat osoittautua rahassa mittaamattomiksi.Itse olen tällä hetkellä siinä tilanteessa, että vasta mietin, ideoin ja unelmoin tulevasta. Olen 22-vuotias helsinkiläinen ja ennen oman yrityksen perustamista aion vielä opiskella ja tehdä ihan tavallista palkkatyötä. Haluan oppia lisää ennen kuin alan yrittäjäksi. Etsinkin tällä hetkellä työpaikkaa, jossa voisin oppia tulevaisuutta varten. Haluaisin saada lisää kokemusta joko tulevasta alastani tai yleisemmin yrittäjälle tärkeistä ominaisuuksista.
Omat kiinnostuksenkohteeni pyörivät tällä hetkellä uutispalveluissa ja sosiaalisessa mediassa. Käytän nyt tätä väylää hyväkseni ja pyydän yhteydenottoja, mikäli tarvitset tai tiedät jonkun, joka tarvitsee oppimishaluista työntekijää. Otan ideoita ja ehdotuksia vastaan, joten ei missään nimessä haittaa, vaikka ala ei liittyisi äsken mainitsemiini.
Lopuksi haluan vielä erikseen kiittää Eero Leppästä Ystäväjäyrittäjyys-ideasta! Tästä on varmasti hyötyä sekä nykyisille että tuleville yrittäjille.
Voit seurata twiittejäni Twitterissä, ystävystyä kanssani Facebookissa ja verkostoitua kanssani LinkedInissä. Tarkemmat yhteystietoni löydät kotisivultani.
Tommy Rosenqvist
www.tommyrosenqvist.fi
tiistai 26. tammikuuta 2010
Aivomyrskyjä vai ketjureaktioita?
Jos - ja toivottavasti kun - tällainen joukko onnistutaan törmäyttämään keskenään oikein kunnolla, niin tuloksenahan voi olla vaikka minkälaisia aivomyrskyja ja ketjureaktioita. Puhumattakaan niistä mahdollisuuksista, mitä joukon kasvaminen edelleen sekä "tiedonlouhinta" yhä isommasta osaamis-, kokemus- ja kontaktipankista voivat saada aikaan.
Itse olen tutkiva sekä teknologia- että innovaatiojournalisti noin 30 vuoden kokemuksella niin Suomen johtavissa lehtitaloissa kuin yksinyrittäjänäkin. Vuodenvaihteen 2009/2010 jälkeen työnantajani on jälleen oma yritykseni Infocrea Oy, joka tarjoaa monimediasisältöjen ideointi- ja tuottajapalveluita ensisijaisesti tieto- ja viestintäteknologian ja niitä hyväksikäyttävien ratkaisujen ja palveluiden ympäriltä - ihmisiä unohtamatta:-).
Lähes kaikki ystävyysyrittäjät ovat täällä fanittaneet sosiaalista mediaa - niin minäkin. Omat some-kokemukseni alkoivat jo 1980-luvulla bbs-maailmassa. Tällä vuosituhannella tai ainakin tällä hetkellä kotipesiäni ovat:
http://www.qaiku.com/home/jal/
http://www.facebook.com/jarmo.lahti
http://www.linkedin.com/in/jarmolahti
Ammattina Professional Organizer, työnä järjestäminen
Olen Maria Laitinen, ystävyysyrittäjä vuosimallia 2010.
Liikeideani sain Helsingin Sanomien jutusta ”Kaaoksen kesyttäjä” syyskuussa 2009. Siinä haastateltiin Hollannissa toimivaa Professional Organizeria ja jutun luettuani tiesin, että unelmallani on nimi. Tilasin netistä saman tien kirjallisuutta ja ryhdyin opiskelemaan. Tutkintoa ei Suomessa voi vielä suorittaa, mutta tulevaisuudessa voi.
Markkinointikanavaksi valikoitui Facebook ja Google niiden edullisuuden ja toisaalta potetiaalin vuoksi, enkä ole valintaani katunut. FB-mainosten avulla tilauskirja täyttyy lupaavaa tahtia, vaikka kyseessä on Suomessa täysin uusi palveluala.
Mitä sitten teen? Järjestän. Kaikkea.
Yritykseni kotisivuilla www.ordinare.fi on lisää tietoa minusta ja palveluistani. Olen aloittanut kotitalouksien järjestämisellä. Luon tilaa ja vapautta ihmisille, jotka hukkuvat kaikkeen kamaan. Annan toivoa kodista, jossa voi elää ilman paperikasoja, täpötäysiä kaappeja, ylipursuavia kirjahyllyjä ja laatikoita, jotka eivät mene edes kiinni. Palveluni ei ole siivousta, vaan ”tavararemontti”, jonka seurauksena asiakas saa takaisin tavaran valloittamat alueet kodistaan. Pääkaupunkiseudun asuntojen hinnoilla yhden neliömetrin laajuinen säläkasa varaa vähintään 2500 e pääomaa, joka siinä neliössä on kiinni! Entä jos kokonainen huone on käyttökelvoton sen vuoksi, että siellä vain säilytetään elektroniikkaromua, vanhoja papereita, sanomalehtiä, käyttämättömiä vaatteita tai mitä tahansa tavaraa, jolla ei ole käyttö-, keräily- tai edes tunnearvoa?
Miksi ystäväyrittäjyys?
Parasta yrittämisessä on vapaus tehdä yrityksestään oman näköisensä, pahinta taas ehkä vapaus kollegoista, kahvitunneista, yhteisistä jutuista, tiimityöstä. Verkostoitumalla saa tätä puolta korjattua. Itse myös toivoisin mahdollisuuksia muunkinlaiseen järjestämiseen. Kuten sanottu, olen aloittanut tästä ja jännityksellä odotan, mitä kaikkea eteen tulee. Olen hyvä järjestämään projekteja, verkostoitumaan, markkinoimaan, ideoita tulvii… Tällä hetkellä unelmani on, että voisin elää verkostoitumalla, järjestämällä ideariihiä, ”kullankaivamisella” eli auttamalla löytämään parhaat tekijät oikeille paikoille. Olisi ihanaa saada ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen ja innostaa heitä löytämään omat mahdollisuutensa. Haluaisin olla tekemässä liiketoimintaa, jossa on vain voittajia! Huomenna unelmani voi olla jotain muuta, mutta tällainen se on tänään tammikuun 26. päivänä armon vuonna 2010.
Tarjouspyyntöjä siis vastaanotetaan. Tervetuloa myös FB-kaverikseni ja Ordinaren faniksi :)
Pragmaattinen markkinointimies

Terve kaikille friendtröpääjille. Olen Tampereella asuva eteläpohjalainen markkinointialan yrittäjä.
Pragmaattinen markkinointi tarkoittaa tekoja myynnin lisäämiseksi, eli en niinkään nauti brandinrakennuksesta ja tunnettuuden lisäämisestä. Mielestäni brandi muodostuu asikkaan kokemuksissa ja asiakas saa kokemuksen vasta sen jälkeen, kun on käyttänyt brandiä, eli ostanut sen.
No, poikkeuksia tietysti on, mutta tämä on ikäänkuin perusteena olla tekemättä brandimainontaa, kun direct response -mainonnalla saa mitattua sen aiheuttaman myynnin JA rakennettua brandiä suoraan asiakkaan kanssa ihan toisella tasolla.
Tämä periaate toimii mielestäni myös silloin, kun markkinoidaan - tai ollaan vain läsnä - sosiaalisessa mediassa; ollaan suoraan asiakkaan kanssa tekemisissä ja, jos annetaan tarpeeksi lisäarvoa, voidaan myös suositella omia tuotteita/palveluita. Toisinaan niitä kysytään, ennenkuin ehtii itse ottaa puheeksi.
Olenkin kirjoittamassa kirjaa aiheesta ja ilokseni olen saanut myös kommentteja SoMe-yhteisöltä, joista osa on tälläkin sivustolla. Kiitos niistä ja lisää saa tulla.
Markkinointiin sosiaalisessa mediassa olen tutustunut parin vuoden aikana lähinnä ameriikan raitilta saatavista lähteistä. Osallistuin esimerkiksi StomperNetin SMARTS-koulutukseen. Olen myös käytännössä kokeillut SoMe-markkinointia ja saanut mielenkiintoisia tuloksia. Nyt kirjaan kokemukseni kirjaksi ja yritän samalla laatia jonkinlaisen käytännön oppaan suomalaiseen ympäristöön.
Kiitos, että sain esitellä itseni. Tervetuloa kaverikseni eri verkostoissa!
Teemu Korpi
Compegra Oy
Connect: http://www.linkedin.com/in/compegra
Follow: http://www.twitter.com/TeemuKorpi
Friend: http://www.facebook.com/teemu.korpi
- Kirjaprojekti
sunnuntai 24. tammikuuta 2010
Oman itsensä herra -yrittäjä

Kiitos mainiosta paikasta lukea ja kirjoittaa yrittäjyydestä. Teema on hyvä: sosiaalisuus, sosiaalinen media, yrittäjyys ja bisnes. Näin ymmärsin.
Sitä haluaa tehdä työtä mistä tykkää, haluaa vaikuttaa positiivisesti, herättää professionaalista mielihyvää muissakin ja menestyä siinä samalla. Mitäpä muuta? Kun oma työ tulee tehtyä niin hyvin kuin osaa ja saa siitä tunnustusta, seuraavalla kerralla haluaa tehdä sen toisella tavalla vieläkin paremmin tai ainakin toisella tavalla. Joskus sitä onnistuu ja joskus ei niin hyvin. Korkeintaan tyydyttävästi.
Työ, jossa monet asiat saa tehdä omalla tavallaan, on opetus/ohjaustyö. Joka kerralla voi tehdä asioita hieman toisin, vaikka sisältö ei juuri muuttuisikaan. Nykyisin opetus on enimmäkseen ohjaamista ja sosiaaliset ohjelmistot ja verkko muutenkin antavat siihen hyvät välineet. Minä katson sosiaalista mediaa enimmäkseen oppijan näkökulmasta. Oppijoita olemme nimittäin kaikki. Tässä teemassa ei tarvitse erotella tekeekö työtä yrityksen vai oppilaitoksen kontekstissa. Tavoitteenahan aina on jonkinlainen kehittyminen, asiassa kuin asiassa.
Yrittäminen fokusoituu ratkaisuihin, nimittäin ratkaisuja myydään. Kaikilla on joskus kysymyksiä ja ongelmia tai on tarpeita tehdä joitain asioita, joissa ei tunne itseään osaajaksi tai vahvaksi. Olisi hienoa olla superyrittäjä tai opettaja, joka osaa kaiken. Ei olisi ongelmia ja rahaakin riittäisi. Myisit vain vastauksia muille, jos he suostuvat niistä jotain maksamaan. Yrittäjän ongelma on löytää muiden ongelmia, joihin myydä vastauksia. Josko ystäväyrittäjästä olisi apua yrittäjän ongelmaan :) tai ainakin jakamaan ajatuksia?
Ratkaisuja tai ei, työskentelen Valopi Oy:ssä ja keskityn teknologian ja oppimisen rajamaailman asioihin. Ongelmat siellä ovat kaikkialla muualla kuin välineissä. Välineet ovat yleensä helppoja, vaikka monet asiakkaat pitävätkin niitä vaikeina, ainakin aluksi. Tekniikan ihmisenä minulle välineet ja ns. bittijutut ovat helppoja. Siksipä bloggaan enemmän kiinnostavista ja vaikeammista asioista.
Aloitin yritykseni 2004 hieman eri liikeidealla kuin nykyinen. Keskityin nimittäin sanastoihin ja semanttisuuteen, mutta se ei lyönyt leiville. En ole haudannut ideoitani tuossa asiassa, mutta ehkä tuonnempana sitten. Koulutan, esitelmöin, konsultoin ja teen erilaisia projekteja ja myös video-oppaita. Nyt olen tekemässä eOppimistoimialan yrityksistä kartoitusta. Olisko vinkkejä?
@jarmotanskanen
Nettimuori; netinkäyttökoulutusta teoriassa ja käytännössä

Taustaltani olen nuorisotyöntekijä, joten eri reittiä tullut tänne kuin moni muu. Kunnallinen nuorisotyö jäi siirryttyäni tekemään verkkonuorisotyötä Helppimesta ry:ssä (www.helppimesta.fi). Helppimesta ry aloitti verkkonuorisotyön jo 10vuotta sitten! Teen yhä työtä myös Helppimestalle toteuttamalla kouluvierailuja turvallisen netinkäytön teemalla niin oppilaille kuin vanhemmillekin, mutta yritykseni, Nettimuori, tarjoaa myös yksityistä netinkäyttökoulutusta aikuisille ja seniori-ikäisille, ohjelmien asennusta ja päivitystä, tietokoneen siivousta sekä ylläpidän lapsille suunnattua Tarinalinnaa.
Skype: Nettimuori
lauantai 23. tammikuuta 2010
Riitta esittäytyy - Always in Beta!
Vuosi 2009 ja erityisesti vuoden loppupuoli yhdessä Eeron (@rautasilta), Jannen (@jpruohisto), Pauliinan (@PauliinaMakela), Kristiinan (@KristiinaMEME) ja monen, monen muun mahtavan uuden some-ystävän kanssa synnytti jotakin arvokasta. Ihan uudella tavalla ja sykkeellä. Päivittäin mietin tätä mahtavaa joukkoa ja yhdessä ihmettelemisen ihanuutta. Harvoin törmää samassa paikassa niin moneen ihmiseen, joilla on sama tekemisen syke (siis jopa virtuaalisesti)! Meillä on jokaisella erilainen tausta, tulemme eri ikäryhmistä ja teemme osin aivan eri asioita. Silti koko joukko asioita yhdistää! No @raesmaa sitten, minulla on aikamoinen syke, energiaa on. Olen extrovertti, saatan hengästyttää hitaampia. Ideoistakaan ei ole pulaa, tosin tuppaavat jäädä osin käyttämättä. Olen koulutukseltani ns. IT-ekonomi, eli ekonomi pääaineena tietojärjestelmätiede. Opiskelin Tukholmassa (Stockholms Universitet & KTH), jossa myös asuin viisi ihanaa vuotta (1997-2001). Työpolku (en pidä ura-sanasta, kiemurteleva polku sopii paremmin) on kulkenut vahvasti ohjelmistoliiketoiminnassa. Polku alkoi pikkutyttönä IBM:ltä ja jatkui eri ohjelmistotaloissa ERPpien, CRM:ien ja Business Intelligencen parissa. Olen kouluttanut, kehittänyt, tuotteistanut, myynyt, markkinoinut ja rakentanut kumppanikanavia Euroopassa (LinkedIn’issa tarkemmin). Vuosina 2003-2008 sukelsin syvälle IT Service Management/ITIL -kuvioihin. Jos ei ole tuttu sanapari niin kyseessä on it-palvelujohtamisen ja palvelujen tuottamisen parhaat käytännöt, palvelustrategiasta aina tekemiseen asti jatkuva malli.
Välillä on tapana laittaa kaikki uusiksi. Näin kävi myös vuodenvaihteessa 2008. Lähdin tammikuun alussa 2009 Thaimaahan asioita miettimään ja palattuani sain soiton, johon vastasin heti ”kyllä”. Lähdin mukaan perustamaan start up’ia nimeltä Sopima Oy. Sopima on neljäs (kasvu)yritys, jossa olen omistajana, joten yrittäminen vei taas kerran taas voiton. Sopimassa rakennamme SaaS-palvelua sopimustenhallintaan, kutsumme palvelua Sopimusten Verkkopankiksi. Sopiminen kun on viimeinen liiketoiminnan linnake, jota ei ole juurikaan automatisoitu vaan se tehdään aina vaikeimman kautta ja kalliisti. Lienee tuttua. Ajattelimme auttaa yrityksiä tässä, jää energiaa muuhunkin kun sopimusten vääntämiseen ja riskitkin ovat hallinnassa (lue = yrittäjänä voit nukkua yösi rauhassa).
Lähellä sydäntäni ovat siis kasvuyrittäjyys, nopeasti muuttuvan liiketoimintaympäristön haasteiden ihmettely ja ratkominen sekä sosiaalisen median voima. Minulla on pitkä historia ”perinteisen” ratkaisumyynnin ja markkinoinnin parista, on ihanaa 'poisoppia' vanhasta ja miettiä miten asiat voisi tehdä toisin – online, SoMen ja verkostojen avulla. Välillä törmään yrittäjiin, joiden mielestä oman palvelun myyminen on ikävää, vaikeaa, pakkopulla. Sitä jaksan ihmetellä eli tässä voin ehkä auttaa. Ja SoMe helpottaa tässä. Privaattipuolesta vielä, olen kahden teinin eronnut äiti, kirjastonhoitajan tytär ja entinen huimapää (laskuvarjohyppyjä ja vuorille kiipeilyä) Helsingin Herttoniemenrannasta.
Yhdessä tekemiseen ja tiedon jakamiseen uskon. Twitter on siinä aivan mahtava väline! Uskon Eeron ideaan ystäväyrittäjyydestä – #Friendtrepreneur rocks! Ruohiston Jannen kanssa olen paljon jo jutellutkin ja todella mielelläni tutustun paremmin muihin ystäväyrittäjiin. SoMe-miitissä viimeistään nähdään!
Ai niin, perustin Spotify-soittolistan nimeltä #Friendtrepreneur rocks! Volume 1. Kerättäisiinkö sinne yrittäjälle sopivia voimabiisejä? Laitoin sinne jo Ismo Alangon Extaasiin, se sopii meille!
Otsikkoni on mottoni: Always in Beta! (kuinka sitä voisi olla muuta kuin beta-vaiheessa…)
Loistovuotta 2010 kaikille!
Riitta Raesmaa
http://twitter.com/raesmaa
http://fi.linkedin.com/in/raesmaa
http://www.facebook.com/raesmaa
skype riittaraesmaa
perjantai 22. tammikuuta 2010
Ilo, uteliaisuus ja aina jotain uutta
Tässä esittäytyy vuorostaan kaakonkulmilta pikkuinen Pedapoint Oy. Neljäs vuosi yksinyrittäjänä. Tosin yritys on vain osa työeloani. Teen myös palkkatöitä kolmelle työnantajalle. Jonkinlainen CV valaissee. Yritykseni ykkösjuttuja ovat sosiaalisen median opetus/oppimiskäytön koulutukset (lähinnä etäluentoja) sekä oppisisältökäsikirjoitukset.
Oma suhteeni yrittäjyyten on kuin suhde silmien väriin. Minkäs sille tekee. Juuri ennen tämän kirjoittamista pyytelin monisanaisesti anteeksi, että lähetin eräälle palkkatyökontaktille työasioita yksityissähköpostia perjantaina iltapäivällä. En tajunnut, että sellainen voisi ahistaa.
Ymmärtämättömyyttäni voin selitellä sillä, että 20 vuotta elämästäni olen ollut karjatilallinen. Sen päälle maatilalla kasvanut. Ei siinä elämässä ole työaikaa ja vapaa-aikaa, on vain aikaa.
Yrittäjyys lienee kasvuasia. Isä perusti oman firman heti, kun pääsi kansaneläkkeelle ja luopumiseläkkeen rajoitukset poistuivat. Vieläkin 72 vee täysi hööki päällä. Tilintarkastajani on isäni ikäinen yrittäjä ja sama määre pätee: täysi hööki päällä. Esikoinen perusti oman oy:nsä pari kuukautta sitten (verkkosivut auki piakkoin, Insinööritoimisto Rongas Oy). Lähietäisyydellä on kaikin päin tuntumaa pienyrittäjyyden arkeen, myös ympäripyöreisiin päiviin ja siihen, kun nekään eivät riitä. Jotenkin vaan ajanjako työhön ja vapaaseen on niin hankalaa ymmärtää.
Oman firmani sivut ovat ihan onnettomat, missään en ole mainostanut ja silti töitä tulvii. Viime joulukuussa yhden viikon saldo poiki ajatuksen Somekouluttajien listauksesta. Jouduin antamaan pakit toisensa jälkeen. Tyylikkäämpää olisi ollut antaa liuta seuraavia vaihtoehtoja. Listaus nappasi heti. Molemmin päin, sekä listautujia että hyödyntäjiä. Itse olen tälläkin viikolla moneen kertaan jatko-ohjannut keikkakouluttajakyselyt kyseiselle sivulle. Kaveriyrittäjyys tässä mielessä on vain eduksi. On mainiota sanoa kiitos ei, mutta tässä olisi...
Muitakin mietteitä olisi, mutta ei nyt kaikkea yhdellä kertaa. Nettikäyntikortilta lisää yhteyksiä yms.



