Näytetään tekstit, joissa on tunniste oppiminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste oppiminen. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Ammattitaito ja uuden oppiminen - Paledux Oy esittäytyy
















Olemme koulutuspalveluja tuottava yritys. Palvelumme on suunniteltu aktiivisen oppimisen lähtökohdista. Oppiminen ja uuden tiedon sisäistäminen edellyttää aina aikaisemman tiedon ja taidon kyseenalaistamista sekä vuorovaikutteista toimintaa. Uteliaisuus on oppimisen perusta ja jokaisella aikuisella on henkilökohtainen vastuu omasta oppimisesta, osaamisesta ja sen kehittämisestä. Työelämä edellyttää jatkuvaa muutosvalmiutta ja henkilökohtaista kehittymistä. Haasteena on sisäistää nopeasti uutta tietoa ja ottaa se heti käyttöön. Monipuolinen ja muuttuva koulutustarjontamme vastaa tähän haasteeseen lyhytkoulutuksilla sekä muutaman tunnin tietoiskuilla.


Tarjoamme yhteistyökumppaneille osaavia kouluttajia luennointi ja opetustehtäviin. Meiltä saat ammattilaisen käyttöösi mm. markkinoinnin, johtamisen, HR- ja työsuhdeasioiden, viestinnän ja yrittäjyyden koulutusohjelmiin. Olemme mukana oppilaistosyhteistyössä useissa ammatti - ja erikoisammattitutkinnoissa. Olipa koulutustarpeenne pitkä tai lyhty - yhteistyöllä onnistumme.


Paledux Oy:n toimisto on Espoossa, mutta toimimme koko Suomen alueella. Tällä hetkellä toimintaa pyrittää Heidi, apunaa verkosto oman alansa ammattilaisia. Tulevaisuuden tavoitteena on kuoulutusresurssien lisääminen monipuolisilla osaajilla, kiinnostuitko?


Paleduxin ja Heidi tie sosiaaliseen mediaan tapahtui yhteistyökumppaneiden, ystävien ja opintojen kautta helmikuussa. Ota yhteyttä, verkostoidutaan. Opetetaan, ohjataan ja tuetaan yrittäjyyttä.


Voit seurata uutisiamme Facebookissa ja Twitterissä
Koulutusterveisin Heidi

sunnuntai 31. tammikuuta 2010

Yrittäjyyden asennetta

Aivan ensiksi: pidän Friendtrepreneurin ideaa erinomaisena. Yrittää voi yksin, mutta yrittäjänä yksin pärjääminen onkin sitten jo eri asia. Kiitos minunkin puolestani Rautasillan Eerolle konseptin luomisesta ja siitä, että saan kunnian kirjoittaa tänne.

Olen Uotisen Oskari. Minut löytää Twitteristä, Facebookista, LinkedInistä ja monesta muusta paikasta. Teen tällä hetkellä gradua Kuopion yliopiston (lue: Itä-Suomen yliopiston) kauppatieteiden laitokselle oppivan organisaation edellytysten tukemisesta pk-sektorin asiantuntijayrityksissä. Työni puolesta sitä vastoin toimin opetuksellisia asiantuntijapalveluita tarjoavan Lyyra-plus oy:n palvelusuunnittelijana ja konsulttina. Sivutoimisesti teen pienimuotoista sosiaalisen median koulutusta toiminimellä.

Yrittäjähenkeä ja uusia yrityksiä tarvitaan. Yrittäjyydellä ja pk-yrityksillä on suuri merkitys kansantaloutemme kannalta. Vaikka yritysten määrä onkin Suomessa kasvanut 1990-luvun laman jälkeen koko ajan, on yrittäjäaktiivisuus silti varsin vaatimattomalla tasolla kansainvälisesti vertailtuna. Mielestäni yrittäjyyden tukeminen valtion taholta on kulkenut pääosin oikeaan suuntaan, mutta paljon olisi vielä tehtävää.

Toimiessani niin palkkatyössä kuin tuoreena yksityisenä ammatinharjoittajana olen huomannut, että yrittäjyys ei ole todellakaan vain omistaja-yrittäjyyttä. Mielestäni tärkeämpi yrittäjyyden ”määritelmä” liittyy asenteeseen. Matti Koiranen on tutkinut ja kirjoittanut sisäisestä yrittäjyydestä, jonka hän määrittelee suhtautumisena työn tekemiseen. Sisäisillä yrittäjillä on visio, jonka eteen he ponnistelevat. Heillä on sisäinen palo siihen, mitä he tekevät.

Tapaamani yritysjohtajat – varsinkin omistaja-yrittäjät – ovat olleet valtaosin luovia hulluja käsitteen positiivisimmassa merkityksessä. He ovat nähneet kirkkaana sen tulevaisuuden, johon he johtajana tai yrittäjänä haluavat päästä. Heille esteet ovat olleet korkeintaan hidasteita, jotka on tehty voitettaviksi. Sisäisenä ja ulkoisena yrittäjänä tunnistan itseni edellisestä. En ole antanut nuoruuteni tai kokemuksen puutteen olla esteenä millekään, mitä olen tehnyt. Hulluista johtajista muuten erinomainen kirja on Helena Åhmanin Hullut johtajat.

Sisäiseen, kuten ulkoiseenkin yrittäjyyteen, sisältyy luontaisena elementtinä innovatiivisuus ja muuntautumiskyky. Nykypäivän turbulentissa liiketoimintaympäristössä yrityksen muuntautumiskyky on välttämättömyys. Toisaalta pienen yrityksen resurssit ovat vähäiset, jotta se pystyisi yksin vastaamaan kaikkiin sitä kohtaaviin vaatimuksiin. Verkostoituminen, yhteistyö ja kumppanuus ovat jotain, jonka avulla voidaan saavuttaa lisäarvoa kaikille verkoston osapuolille uusina liiketoimintamahdollisuuksina, innovaatioina ja vertaistukena. Tähän edellytyksiä tarjoaa myös Friendtrepreneur-verkosto.

Auttamisen fiilis ja yhdessä tekeminen ovat tämän vuosikymmenen trendejä!

Tervetuloa kaverikseni, seuraajakseni tai muuten vaan tutustumaan!


EDIT: 1.4. lähtien yritykseni InFlow on löytynyt Kaupparekisteristä. Tutustu palveluihini!

sunnuntai 24. tammikuuta 2010

Oman itsensä herra -yrittäjä


Kiitos mainiosta paikasta lukea ja kirjoittaa yrittäjyydestä. Teema on hyvä: sosiaalisuus, sosiaalinen media, yrittäjyys ja bisnes. Näin ymmärsin.

Sitä haluaa tehdä työtä mistä tykkää, haluaa vaikuttaa positiivisesti, herättää professionaalista mielihyvää muissakin ja menestyä siinä samalla. Mitäpä muuta? Kun oma työ tulee tehtyä niin hyvin kuin osaa ja saa siitä tunnustusta, seuraavalla kerralla haluaa tehdä sen toisella tavalla vieläkin paremmin tai ainakin toisella tavalla. Joskus sitä onnistuu ja joskus ei niin hyvin. Korkeintaan tyydyttävästi.

Työ, jossa monet asiat saa tehdä omalla tavallaan, on opetus/ohjaustyö. Joka kerralla voi tehdä asioita hieman toisin, vaikka sisältö ei juuri muuttuisikaan. Nykyisin opetus on enimmäkseen ohjaamista ja sosiaaliset ohjelmistot ja verkko muutenkin antavat siihen hyvät välineet. Minä katson sosiaalista mediaa enimmäkseen oppijan näkökulmasta. Oppijoita olemme nimittäin kaikki. Tässä teemassa ei tarvitse erotella tekeekö työtä yrityksen vai oppilaitoksen kontekstissa. Tavoitteenahan aina on jonkinlainen kehittyminen, asiassa kuin asiassa.

Yrittäminen fokusoituu ratkaisuihin, nimittäin ratkaisuja myydään. Kaikilla on joskus kysymyksiä ja ongelmia tai on tarpeita tehdä joitain asioita, joissa ei tunne itseään osaajaksi tai vahvaksi. Olisi hienoa olla superyrittäjä tai opettaja, joka osaa kaiken. Ei olisi ongelmia ja rahaakin riittäisi. Myisit vain vastauksia muille, jos he suostuvat niistä jotain maksamaan. Yrittäjän ongelma on löytää muiden ongelmia, joihin myydä vastauksia. Josko ystäväyrittäjästä olisi apua yrittäjän ongelmaan :) tai ainakin jakamaan ajatuksia?

Ratkaisuja tai ei, työskentelen Valopi Oy:ssä ja keskityn teknologian ja oppimisen rajamaailman asioihin. Ongelmat siellä ovat kaikkialla muualla kuin välineissä. Välineet ovat yleensä helppoja, vaikka monet asiakkaat pitävätkin niitä vaikeina, ainakin aluksi. Tekniikan ihmisenä minulle välineet ja ns. bittijutut ovat helppoja. Siksipä bloggaan enemmän kiinnostavista ja vaikeammista asioista.

Aloitin yritykseni 2004 hieman eri liikeidealla kuin nykyinen. Keskityin nimittäin sanastoihin ja semanttisuuteen, mutta se ei lyönyt leiville. En ole haudannut ideoitani tuossa asiassa, mutta ehkä tuonnempana sitten. Koulutan, esitelmöin, konsultoin ja teen erilaisia projekteja ja myös video-oppaita. Nyt olen tekemässä eOppimistoimialan yrityksistä kartoitusta. Olisko vinkkejä?

@jarmotanskanen

perjantai 22. tammikuuta 2010

Ilo, uteliaisuus ja aina jotain uutta

Loistojuttu ja kiitos Eero! Tätä juttua kannattaa hartiavoimin ja kepein askelin viedä eteenpäin.

Tässä esittäytyy vuorostaan kaakonkulmilta pikkuinen Pedapoint Oy. Neljäs vuosi yksinyrittäjänä. Tosin yritys on vain osa työeloani. Teen myös palkkatöitä kolmelle työnantajalle. Jonkinlainen CV valaissee. Yritykseni ykkösjuttuja ovat sosiaalisen median opetus/oppimiskäytön koulutukset (lähinnä etäluentoja) sekä oppisisältökäsikirjoitukset.

Oma suhteeni yrittäjyyten on kuin suhde silmien väriin. Minkäs sille tekee. Juuri ennen tämän kirjoittamista pyytelin monisanaisesti anteeksi, että lähetin eräälle palkkatyökontaktille työasioita yksityissähköpostia perjantaina iltapäivällä. En tajunnut, että sellainen voisi ahistaa.

Ymmärtämättömyyttäni voin selitellä sillä, että 20 vuotta elämästäni olen ollut karjatilallinen. Sen päälle maatilalla kasvanut. Ei siinä elämässä ole työaikaa ja vapaa-aikaa, on vain aikaa.

Yrittäjyys lienee kasvuasia. Isä perusti oman firman heti, kun pääsi kansaneläkkeelle ja luopumiseläkkeen rajoitukset poistuivat. Vieläkin 72 vee täysi hööki päällä. Tilintarkastajani on isäni ikäinen yrittäjä ja sama määre pätee: täysi hööki päällä. Esikoinen perusti oman oy:nsä pari kuukautta sitten (verkkosivut auki piakkoin, Insinööritoimisto Rongas Oy). Lähietäisyydellä on kaikin päin tuntumaa pienyrittäjyyden arkeen, myös ympäripyöreisiin päiviin ja siihen, kun nekään eivät riitä. Jotenkin vaan ajanjako työhön ja vapaaseen on niin hankalaa ymmärtää.

Oman firmani sivut ovat ihan onnettomat, missään en ole mainostanut ja silti töitä tulvii. Viime joulukuussa yhden viikon saldo poiki ajatuksen Somekouluttajien listauksesta. Jouduin antamaan pakit toisensa jälkeen. Tyylikkäämpää olisi ollut antaa liuta seuraavia vaihtoehtoja. Listaus nappasi heti. Molemmin päin, sekä listautujia että hyödyntäjiä. Itse olen tälläkin viikolla moneen kertaan jatko-ohjannut keikkakouluttajakyselyt kyseiselle sivulle. Kaveriyrittäjyys tässä mielessä on vain eduksi. On mainiota sanoa kiitos ei, mutta tässä olisi...

Muitakin mietteitä olisi, mutta ei nyt kaikkea yhdellä kertaa. Nettikäyntikortilta lisää yhteyksiä yms.