maanantai 8. helmikuuta 2010

Osaamisen kehittäminen kasvuyrityksissä

Minua pyydettiin pitämään esitys Aalto Entrepreneur Society (AES) ja Aikuiskasvatuksen killan yhteiseen seminaariin 11.maaliskuuta aiheesta osaamisen kehittäminen kasvuyrityksissä. Olin erittäin ilahtunut pyynnöstä, koska olen itse Aikuiskasvatuksen killan kasvatteja ja yrittäjä Aalto-yliopiston Start-Up Centerissä.

Päätin kirjoittaa pikaisesti ajatukseni aiheesta tänne blogiin. Aihe on sen verran laaja ja haastava, että ymmärsin hyvin, miksi järjestäjillä oli vielä työn alla seminaariaiheen tarkempi rajaus. Parhaassa tapauksessa saan hyviä kommentteja ja palautetta ajatuksiini, niin voin jalostaa niitä eteenpäin ennen seminaaria.

Osaamisen kehittäminen nähdään (niin pienissä kuin isoissa yrityksissä) usein vaarallisen irrallaan itse liiketoiminnan johtamisesta. Osaamisen kehittäjät, jollainen itsekin olen taustaltani, keksivät mielellään uusia ideoita tukea oppimista, vaikka ei aina ymmärrettäisi, mitkä yrityksen haasteet ja tarpeet itse asiassa ovat. Jos oppimista lähdetään hakemaan irrallaan varsinaisesta liiketoiminnasta ja työn arjesta, käy niin, että opittu ei linkity käytäntöön tai oppimista ei edes tapahdu. Osaamisen kehittämisen lähtökohtana tulisi olla yrityksen liiketoiminnan tarpeet. Ensin tulisi miettiä mitä osaamista liiketoiminnan tavoitteissa onnistumiseksi tarvitaan, ja sitten miettiä keinot, jolla tuo osaaminen hankitaan.

Lisäksi osaamisen kehittämisessä pitää ottaa huomioon taloudelliset ja ajalliset resurssit. Harvassa yrityksessä on varaa hukata aikaa työstä irrallaan olevalle oppimiselle. Oppimisen olisi tapahduttava "in action" ja ”learning-by-doing”. Osaamisen kehittämisen merkitystä ei ymmärretä tai siihen ei osoiteta riittävästi resursseja, jos osaamisen kehittämisestä puuttuu kytkös varsinaiseen liiketoimintaan.

Osaamisen kehittämiseen olisi minusta parempi ottaa laajempi ja strategisempi näkökulma. Osaamisen kehittäminen on liian helppo mieltää vain henkilöstökoulutukseksi. Osaamisen kehittämisen sijaan voitaisiin puhua osaamisen hallinnasta tai johtamisesta. Näkökulmaa voidaan edelleen laajentaa tiedon hallintaan tai tiedon johtamiseen. Näiden käsitteiden avulla osaamista on huomattavasti helpompi tarkastella osana liiketoimintaa. Sen lisäksi että yrityksen pitää oppia jatkuvasti toiminnastaan, yritys voi kehittää osaamistaan rekrytoimalla uutta väkeä, hankkimalla yhteistyökumppaneita, hyödyntämällä verkostoja jne.

Tärkeimpänä osaamisen kehittämisen menetelminä kasvuyrityksissä pitäisin toiminnan jatkuvaa arviointia, ongelmien avointa käsittelyä, osaamisen joustavaa liikkumista, tiedon avointa jakamista sekä tiedon yhteisöllistä tuottamista. Näitä prosesseja voidaan merkittävällä tavalla tukea soveltamalla sosiaalisen median toimintamalleja ja työvälineitä.

Lisäksi täytyy muistaa, ettei osaaminen kehity oikeaan suuntaan, ellei sitä osata ohjata ja johtaa. Osaamisen kehittämisessä tarvitaan myös ymmärrystä oppimisen ohjaamisesta. Siksi olen ilahtunut, että Aikuiskasvatuksen kilta ja yrittäjät ovat löytäneet toisensa. Odotan mielenkiinnolla tulevaa seminaaria!

Julkaistu aluperin Intunexin blogissa 8.2.2010

1 kommentti:

  1. Kirjoittajan "jälkihuomautus" 9.2.2010:

    Tässä jutussa halusin nostaa aika vahvasti esiin liiketoiminnan näkökulmaa. Ajattelin lukijana itseäni reilu 10 vuotta sitten, silloin kun olin vastavalmistunut kasvatustieteilijä. Yliopisto-opinnoissa kun ei yrittäjyyden näkökulmaa juuri nostettu esiin. Työkokemuksen kautta ja viimeistään oman yrityksen vetäjänä olen oppinut, miten tärkeää on ymmärtää liiketoiminnan lainalaisuudet. Tästä huolimatta olen säilyttänyt "sisäinen humanistin" ymmärryksen ihmimillisistä voimavaroista laajemmin kuin euroina ja numeroina. Ihmisten parhaat ominaisuudet eivät ole mitattavissa numeroilla. Ja oppimisella on muutakin arvoa kuin täyttää liiketoiminnan tavoitteita.

    VastaaPoista