Näytetään tekstit, joissa on tunniste friendtrepreneur. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste friendtrepreneur. Näytä kaikki tekstit

tiistai 26. tammikuuta 2010

Pragmaattinen markkinointimies


Terve kaikille friendtröpääjille. Olen Tampereella asuva eteläpohjalainen markkinointialan yrittäjä.

Pragmaattinen markkinointi tarkoittaa tekoja myynnin lisäämiseksi, eli en niinkään nauti brandinrakennuksesta ja tunnettuuden lisäämisestä. Mielestäni brandi muodostuu asikkaan kokemuksissa ja asiakas saa kokemuksen vasta sen jälkeen, kun on käyttänyt brandiä, eli ostanut sen.

No, poikkeuksia tietysti on, mutta tämä on ikäänkuin perusteena olla tekemättä brandimainontaa, kun direct response -mainonnalla saa mitattua sen aiheuttaman myynnin JA rakennettua brandiä suoraan asiakkaan kanssa ihan toisella tasolla.

Tämä periaate toimii mielestäni myös silloin, kun markkinoidaan - tai ollaan vain läsnä - sosiaalisessa mediassa; ollaan suoraan asiakkaan kanssa tekemisissä ja, jos annetaan tarpeeksi lisäarvoa, voidaan myös suositella omia tuotteita/palveluita. Toisinaan niitä kysytään, ennenkuin ehtii itse ottaa puheeksi.

Olenkin kirjoittamassa kirjaa aiheesta ja ilokseni olen saanut myös kommentteja SoMe-yhteisöltä, joista osa on tälläkin sivustolla. Kiitos niistä ja lisää saa tulla.

Markkinointiin sosiaalisessa mediassa olen tutustunut parin vuoden aikana lähinnä ameriikan raitilta saatavista lähteistä. Osallistuin esimerkiksi StomperNetin SMARTS-koulutukseen. Olen myös käytännössä kokeillut SoMe-markkinointia ja saanut mielenkiintoisia tuloksia. Nyt kirjaan kokemukseni kirjaksi ja yritän samalla laatia jonkinlaisen käytännön oppaan suomalaiseen ympäristöön.

Kiitos, että sain esitellä itseni. Tervetuloa kaverikseni eri verkostoissa!

Teemu Korpi
Compegra Oy

Connect: http://www.linkedin.com/in/compegra
Follow: http://www.twitter.com/TeemuKorpi
Friend: http://www.facebook.com/teemu.korpi

- Kirjaprojekti

lauantai 23. tammikuuta 2010

Riitta esittäytyy - Always in Beta!

Vuosi 2009 ja erityisesti vuoden loppupuoli yhdessä Eeron (@rautasilta), Jannen (@jpruohisto), Pauliinan (@PauliinaMakela), Kristiinan (@KristiinaMEME) ja monen, monen muun mahtavan uuden some-ystävän kanssa synnytti jotakin arvokasta. Ihan uudella tavalla ja sykkeellä. Päivittäin mietin tätä mahtavaa joukkoa ja yhdessä ihmettelemisen ihanuutta. Harvoin törmää samassa paikassa niin moneen ihmiseen, joilla on sama tekemisen syke (siis jopa virtuaalisesti)! Meillä on jokaisella erilainen tausta, tulemme eri ikäryhmistä ja teemme osin aivan eri asioita. Silti koko joukko asioita yhdistää!

No @raesmaa sitten, minulla on aikamoinen syke, energiaa on. Olen extrovertti, saatan hengästyttää hitaampia. Ideoistakaan ei ole pulaa, tosin tuppaavat jäädä osin käyttämättä. Olen koulutukseltani ns. IT-ekonomi, eli ekonomi pääaineena tietojärjestelmätiede. Opiskelin Tukholmassa (Stockholms Universitet & KTH), jossa myös asuin viisi ihanaa vuotta (1997-2001). Työpolku (en pidä ura-sanasta, kiemurteleva polku sopii paremmin) on kulkenut vahvasti ohjelmistoliiketoiminnassa. Polku alkoi pikkutyttönä IBM:ltä ja jatkui eri ohjelmistotaloissa ERPpien, CRM:ien ja Business Intelligencen parissa. Olen kouluttanut, kehittänyt, tuotteistanut, myynyt, markkinoinut ja rakentanut kumppanikanavia Euroopassa (LinkedIn’issa tarkemmin). Vuosina 2003-2008 sukelsin syvälle IT Service Management/ITIL -kuvioihin. Jos ei ole tuttu sanapari niin kyseessä on it-palvelujohtamisen ja palvelujen tuottamisen parhaat käytännöt, palvelustrategiasta aina tekemiseen asti jatkuva malli.

Välillä on tapana laittaa kaikki uusiksi. Näin kävi myös vuodenvaihteessa 2008. Lähdin tammikuun alussa 2009 Thaimaahan asioita miettimään ja palattuani sain soiton, johon vastasin heti ”kyllä”. Lähdin mukaan perustamaan start up’ia nimeltä Sopima Oy. Sopima on neljäs (kasvu)yritys, jossa olen omistajana, joten yrittäminen vei taas kerran taas voiton. Sopimassa rakennamme SaaS-palvelua sopimustenhallintaan, kutsumme palvelua Sopimusten Verkkopankiksi. Sopiminen kun on viimeinen liiketoiminnan linnake, jota ei ole juurikaan automatisoitu vaan se tehdään aina vaikeimman kautta ja kalliisti. Lienee tuttua. Ajattelimme auttaa yrityksiä tässä, jää energiaa muuhunkin kun sopimusten vääntämiseen ja riskitkin ovat hallinnassa (lue = yrittäjänä voit nukkua yösi rauhassa).

Lähellä sydäntäni ovat siis kasvuyrittäjyys, nopeasti muuttuvan liiketoimintaympäristön haasteiden ihmettely ja ratkominen sekä sosiaalisen median voima. Minulla on pitkä historia ”perinteisen” ratkaisumyynnin ja markkinoinnin parista, on ihanaa 'poisoppia' vanhasta ja miettiä miten asiat voisi tehdä toisin online, SoMen ja verkostojen avulla. Välillä törmään yrittäjiin, joiden mielestä oman palvelun myyminen on ikävää, vaikeaa, pakkopulla. Sitä jaksan ihmetellä eli tässä voin ehkä auttaa. Ja SoMe helpottaa tässä. Privaattipuolesta vielä, olen kahden teinin eronnut äiti, kirjastonhoitajan tytär ja entinen huimapää (laskuvarjohyppyjä ja vuorille kiipeilyä) Helsingin Herttoniemenrannasta.

Yhdessä tekemiseen ja tiedon jakamiseen uskon. Twitter on siinä aivan mahtava väline! Uskon Eeron ideaan ystäväyrittäjyydestä – #Friendtrepreneur rocks! Ruohiston Jannen kanssa olen paljon jo jutellutkin ja todella mielelläni tutustun paremmin muihin ystäväyrittäjiin. SoMe-miitissä viimeistään nähdään!

Ai niin, perustin Spotify-soittolistan nimeltä #Friendtrepreneur rocks! Volume 1. Kerättäisiinkö sinne yrittäjälle sopivia voimabiisejä? Laitoin sinne jo Ismo Alangon Extaasiin, se sopii meille!

Otsikkoni on mottoni: Always in Beta! (kuinka sitä voisi olla muuta kuin beta-vaiheessa…)

Loistovuotta 2010 kaikille!
Riitta Raesmaa

http://twitter.com/raesmaa
http://fi.linkedin.com/in/raesmaa
http://www.facebook.com/raesmaa
skype riittaraesmaa


perjantai 22. tammikuuta 2010

Janne, Intunex Oy ystäväyrittäjä esittäytyy

Hei vain,

Kiitos ja onnittelut Eerolle upean konseptin luomisesta! Mielestäni ystäväyrittäjyys heijastaa uudenlaisen yhteistyön aikakauden alkamista. Työelämän tehokkuuden parantaminen perinteisillä menetelmillä, joissa yksilöistä puristetaan mehut irti, on tullut tiensä päähän. Nyt on aika ennen näkemättömälle yhteistyölle! Tämä on myös oman yrittäjyyteni kantava ajatus.

Kuten suuresti arvostamani sosiaalisen median asiantuntija Jere Majava on todennut, me ihmiset olemme luontaisesti syvästi sosiaalisia. Olen vakuuttunut, että sekä työn tuottavuuden lisääminen että inhimillisten voimavarojen valjastaminen suurien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseksi onnistuu sosiaalisten teknologioiden ja niiden mahdollistamien yhteisöllisten toimintatapojen avulla.

Tämä asia saa minut innostumaan. Sosiaalinen media on avannut aivan uudenlaisia ovia elämässäni. Olen tavannut upeita ystäväyrittäjiä ja muita persoonia, joista on tullut minulle erittäin tärkeitä inspiraation lähteitä kuten @PauliinaMakela, @rautasilta, @KristiinaMeme, @raesmaa, @samuliruuskanen ja monta muuta!

Oma taustani on osaamisen hallintaan ja kehittämiseen liittyvistä tehtävistä uravalmentajana, henkilöstökouluttajana ja rekrytoijana. Läpi urani erityisenä kiinnostuksen kohteena minulla on ollut tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen oppimisessa ja ohjauksessa. Olen ollut mukana CareerStorm Oy:ssa kehittämässä verkkopohjaista urasuunnittelupalvelua ura- ja rekrytointisivustolle Monster.comille. Helsingin yliopistossa olin mukana opetusteknologiapalkinnon voittaneen urasuunnittelua tukevan ammattikuvakoneen suunnitteluryhmässä.

Vuonna 2008 perustin Intunexin ja ryhdyin kehittämään uudenlaista ratkaisua tukea ihmisten välistä yhteistyötä. Keväällä yrityksellä tulee kaksi vuotta täyteen. Pian nähdään, miten hyvin ideamme saa tuulta purjeisiin. Juuri nyt kaikki näyttää todella hyvältä. On pilottiasiakkaita ja Tekeskin päätti lähteä tukemaan meitä. Mutta kuten yrittäjyyteen kuuluu, mikään ei ole varmaa. Ja niin olkoon. Osaltaan siksi tämä onkin niin kivaa ja jännittävää. Tunnen suurta ylpeyttä kuuluessani muiden ystäväyrittäjien joukkoon! Kiitos teille!

Positiivista virettä kaikille keväälle 2010!

Janne Ruohisto, Intunex Oy
http://twitter.com/jpruohisto
http://fi.linkedin.com/in/janneruohisto