torstai 21. tammikuuta 2010

Ystävyysyrittäjyydestä ja Rautasillasta






Ystäväyritys-konsepti on minun mielikuvissani eräänlainen “yritysten facebook”.  Sen sisältäisi välineitä verkostoitumiseen, vertaistukeen, suositteluun, mutta myös projekteihin ja jopa yhteismarkkinointiin. Kaikki ei tietenkään tarvitsisi olla avointa, vaan suunnittelutyötä ystäväyritykset voisivat tehdä myös vain keskenään.
Lisäksi se voisi toimia osaajapankkina 3.0, josta myös palveluiden ostajat voisivat hakea osaajia.
Se pitäisi sisällään eri alojen yrittäjiä, jolloin projektin palaset voisi keräillä sieltä tarpeen mukaan, kuulostella hiukan miten kemiat toimivat ja osaamiset matsaavat ja päräyttää käyntiin vaikka yhteisen tarjouksen tekemisen.
Se voisi sisältää myös avointa keskustelua ja blogeja ja foorumeita eri aloilta. Olen toiminut yksinyrittäjänä nyt kohta kolme vuotta ja ainakin itse olen kaivannut sellaista. Osittain siitä syystä olen niin hyperaktiivinen esimerkiksi twitterissä.
Siinä lyhyesti se mitä olen tästä tähän asti ajatellut.

Yritysesittely

Rautasilta on sosiaaliseen mediaan erikoistunut yritys. Olen taiteen maisteri Lapin yliopistosta ja journalisti Jyväskylän yliopistosta ja ammatillinen opettaja.
Takanani on 16 vuoden mediaopettajanura ja teen opetustöitä yhä yritykseni kautta, eli noin kolmasosan liikevaihdostani.
En osaa mieltää toimintaani minkään perinteisen yritysajattelun kautta vaan enemmänkin elämäntyyliyrittäjyyden.  Olen kohta 47-vuotias ja nykyään mietin mitä kaikkea haluan tehdä ja mitä hiukan osaankin ja kehittelen niistä liiketoimintaa. Olen hyvä ideoimaan ja kova innostumaan, mutta en aina keksi mitä ideoideni kanssa tekisin. Senkin takia olen innostunut sosiaalisesta mediasta.
En hirveästi pohdi yrityskuvaani, vaikka tietysti pitäisi. En varmaan pärjäisi hetkeäkään pääkaupunkiseudulla. Täällä Rovaniemellä olen toistaakseni ainoa alallani, mutta kaupungin mainostoimistot hengittävät niskaan ja vannovat jo sosiaalisen median nimeen.  En pysty yksin niiden kanssa kilpailemaan, joten ystävyysyrittäjyys voisi olla minun liiketoiminnalleni valttikortti. Eli minulla on ihan itsekkäätkin syyt tehdä tätä.
Tule ihmeessä myös Rautasillan faniksi: http://www.facebook.com/rautasilta
Tästä blogista
Tähän blogiin saa kirjoittajatunnukset se joka haluaa. Sana on vapaa. Info(at)rautasilta.com on osoite josta saa kutsun kirjoittamaan.


Eero Leppänen
www.rautasilta.com

2 kommenttia:

  1. Hei Fried Entrepreneur,

    Ehdottomasti hyvä idea. Tarpeellinen. Tässä blogikirjoituksessa olisi voinut olla jämerämmät otteet suorilla:
    1) mitkä ovat hyödyt ja edut -> riittävä korostus heti
    2) toimintaohjeet - > klikkaa tästä ja ilmoita kiinnostuksesi aste. Voisi olla vaikka FB ryhmäkutsu osallistun, ehkä en tai suora web sivu jossa voi rekisteröityä
    3) konkreettinen alusta (kts. edellinen vastaus) joka olisi tähän tarpeeseen toimiva. Eräs vähän samanlainen ajatus on jo olemassa se on www.ecademy.com mutta siinä asiat jäävät asteelle bongaan yrittäjä ystäviä itselleni. Kaikki kirjoittamasi jää ainakin Ecademyssä toteutumatta.

    Eero, olen ollut yrittäjänä 1980 luvulta alkaen. Välissä on pätkiä myös palkallisena. Suomessa ei ole ainoatakaan tämän suuntaista ponnistuslautaa yrittäjille vielä. Yrittäjä järjestö on vanhanaikainen, kankea organisaatioinen jäsenmaksuja keräävä, lähes turha organisaatio, jos vertaa asiaa sosiaalisiin yhteisöihin, jotka ovat tulleet uutena, nopeina ratkaisuina "markkinoille". Tästäkin kulmasta katsottuna FrienEntreprenur alusta olisi hyödyllinen.

    Tarvitset tästä asiasta ajatuksen vaihdantaa. Oletan, että nautit siitä. Voisin ilmoittautua käytettävissä olevaksi.

    Markku Tauriainen
    make@angelo.fi

    VastaaPoista
  2. Hei Eero, olipa loistava idea tämä ystäväyritysten ryhmittäminen blogiksi. Nerokkaan yksinkertaista ja yksinkertaisen nerokasta. Lisää aiheesta yritysblogissani..

    VastaaPoista